آیا گوشی چینی بخرم ؟ در سال های اخیر با انفجار بی رویه نرخ ارز ، تحریم های جهانی علیه ایران و نیز وضع قوانین جدید گمرکی مبنی بر ممانعت از ورود کالای متعدد به بهانه حمایت از تولید داخلی ( و این در حالی ست که اساسا در داخل کشور هیچ برند معتبر و مشخصی در تولید تلفن هوشمند نداریم ) و در نهایت رها کردن بازار به حال خود و عدم نظارت بر قیمت ها باعث شده تا این روزها، با بالارفتن بی‌سابقه قیمت گوشی‌های هوشمند، بازار گوشی‌های هوشمند چینی رونق خوبی پیدا کنند. اما آیا باید به قیمت پایین و امکانات بالای این گوشی‌ها اعتماد کنیم؟ اگر قصد خرید گوشی هوشمند دارید بد نیست نگاهی به این مقاله داشته باشید.

 

آیا گوشی چینی بخرم ؟ اصلا گوشی های چینی قابل اعتماد هستند؟

اگر خاطرتان باشد، سال ۱۳۹۹ بود که بازار گوشی‌های هوشمند و کالای های های تک ، افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند. افزایش نرخ دلار، اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه و هم چنین عدم عرضه موبایل توسط فروشندگان، همگی جزو عواملی بودند که به افزایش قیمت این اجناس هوشمند و پر مخاطب دامن زدند . از دلایل افزایش قیمت عجیب و غریب گوشی‌های همراه که بگذریم ؛ از همان روزها بود که خرید گوشی‌های رده بالای هوشمند، برای بسیاری از کاربران تبدیل به یک آرزوی دور و دراز شد.

 

با گذشت بیشتر از یک‌ سال از افزایش قیمت‌ها و تلاش‌ها و انتظارهای طولانی برای کاهش قیمت تلفن همراه ، تغییر خاصی در قیمت‌ها مشاهده نشده‌است. به همین دلیل، بسیاری از کاربران ترجیح داده‌اند که برای خرید تلفن همراه به بازار برندهای چینی سر بزنند. امکانات عالی، طراحی جذاب و البته قیمت پایین، از مهم‌ترین دلایل جذابیت برندهای چینی در بازار موبایل بوده‌است. اما آیا زمان آن رسیده‌است که ضرب‌المثل «هیچ ارزونی بی‌حکمت نیست» را فراموش کنیم؟

آیا گوشی چینی بخرم ؟
آیا گوشی چینی بخرم ؟

 

 

هیچ ارزونی بی دلیل نیست؟ یا شاید هم هر گرونی دلیل بر خوب بودن نیست؟

فارغ از این موضوع که آیا گوشی چینی بخرم ؟ یا نه به خاطر داشته باشید اگر از اصول قیمت گذاری محصولات در بازار اطلاع داشته باشید باید بدانید که قیمت گذاری یک محصول در ایران آن هم در عرصه فناوری دیجیتال و تکنولوژی از قواعد خاصی پیروی نمی کند و بی دلیل و بی حساب و کتاب دچار افزایش می شود. امروز یک مدل از یک تلفن همراه به قیمتی مشخص را برای خرید هدف گذاری می کنید اما فرضا اگر یک هفته بعد برای خرید مراجعه کنید خواهید دید که قیمت تغییر کرده است. در صورتی که نرخ ارز ثابت بوده است و هیچ اخبار نگران کننده ای هم در بازار شنیده نشده. پس چرا قیمت ها افزایش یافته است. به چند دلیل ساده که در ادامه به محضرتان عرض خواهیم کرد.

عوامل موثر بر قیمت گذاری گوشی تلفن همراه و به طور کلی محصولات زیر مجموعه فن آوری دیجیتال و ماشین های اداری :

۱ نرخ ارز

۲ قوانین گمرک

۳ طولانی بودن زمان ترخیص کالا از گمرکات کشور

۴ بازار انحصاری و بدون رقابت

۵ عدم نظارت صحیح دستگاه های دولتی

۶ بی کفایتی مسئولین مربوطه

۷ استفاده ابزاری از توان واردات کالاهای انحصاری

۸ افزایش قیمت به دلیل انتظار روانی جامعه برای بالا رفتن قیمت ها و به عبارت صحیح تر پذیرش افکار عمومی برای افزایش قیمت و طبیعی دانستن این موضوع

 

همانطور که در بالا مشاهده میفرمایید برای پاسخ به این موضوع که آیا گوشی چینی بخرم یا نه ؟ باید عوامل بسیاری را در نظر گرفت اما به خاطر داشته باشید که موارد بالا برای تمام محصولات وارداتی است و تنها برای گوشی های هوشمند چینی نیست. برندهای چینی برای آن که بازار را در اختیار بگیرند ابتدا جاذبه هایی را برای شرکت های خارجی در چین به وجود آوردند که تولید در کشور چین را به مقرون به صرفه می نمود اما به خاطر داشته باشید که برند های بزرگ دنیا برای تولید محصولات خود در چین و استفاده از نیرو کاری ارزان و نیز مواد اولیه ارزان تر می بایست تکنولوژی ساخت را نیز به چین انتقال می دادند.

این فرصت مناسبی بود تا تولید کنندگان چینی کشورشان را به عنوان بزرگ ترین تولید کننده محصولات های تک به دنیا معرفی کنند و آهسته آهسته به طراحی و معرفی برندهای کاملا چینی بپردازند. حالا شاید بهتر بتوانیم به این سوال پاسخ بدهیم که آیا گوشی چینی بخرم یا نه ؟

شرکت های چینی با دعوت از برندهای معتبر جهانی برای تولید در این کشور آهسته آهسته فن آوری و تکنولوژی تولید را به کشور خود آورده و خود را به قطب تولید محصولات روز در صنعت و تکنولوژی تبدیل کردند.

 

اگر یک پاسخ صریح و شفاف بخواهید باید عرض کنیم که :

از نظر باطنی تفاوت چندان زیادی بین برندهای چینی و سایر برندها نیست چه بسا که نمونه چینی با کیفیت تر هم باشد زیرا همه محصولات در چین تولید می شوند و از این کشور بعید نیست که برای گرفتن نبض بازار در دستان خود و خارج کردن سایر رقبا از گود رقابت محصولاتی که با برند چینی در جهان به فروش می رسند را حداقل در ابتدای راه بسیار با کیفیت تر از سایر رقبا تولید کند.

پس اگر هنوز به دنبال پاسخ این سوال هستید که آیا گوشی چینی بخرم ؟ یا نه باید به شما بگویم در دو مدل از دو برند فرضا کره ای و چینی که دارای مشخصات فنی یکسانی باشند چه بسا مدل چینی بهتر و با کیفیت تر هم باشد.

در پایان از شما همراهان درخواست داریم که نظرات ، پیشنهادات و تجربیات خود را پیرامون انواع تلفن همراه چینی در همین صفحه با سایر بازدید کنندگان به اشتراک بگذارید تا سایرین نیز از آن ها بهره مند شوند و به ما نیز در جهت پیشبرد بهتر سایت بلوط کالا و نیز تولید محتوای بهتر و مخاطب پسند تر یاری رسانید. با تشکر از شما که تا انتهای این صفحه همراه ما بودید و مطالب این صفحه را تا انتها مطالعه کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *