اجزای تشکیل دهنده کارتریج تونر و آشنایی با قطعات داخلی کاتریج ، یکی از سوالاتی ست که تقریبا تمام افرادی که از چاپگر لیزری استفاده می کنند و چاپگر آن ها در قسمت کارتریج دچار نقص فنی شده است از خود پرسیده اند. هزینه بالای تعمیرات چاپگر های لیزری و سرویس های دوره ای آن ها تعویض قطعات مصرفی و خصوصا پودر تونر یکی از دلایلی ست که عمده ایرانی ها علاقمند هستند تا خود بتوانند از عهده تعمیرات چاپگر خود یا حداقل کارتریج تونر خود بر بیایند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمام قطعات داخلی کارتریج تونر و وظیفه آن ها و نیز نحوه عملکردشان آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید و این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید. گاهی برای تعمیرکار شدن کافی ست تا بدانید وسیله ای که پیش روی شماست چگونه کار می کند یا باید کار کند.

 

اگر با طرز کار کارتریج آشنا نیستید می توانید در این صفحه به طور مختصر با طرز کار کارتریج نیز آشنا شوید.

قطعات کارتریج
قطعات کارتریج

 

اجزای تشکیل دهنده کارتریج ، آشنایی با قطعات داخلی آن و نیز نحوه عملکرد قطعات کارتریج تونر :

در همین ابتدای مقاله باید به این موضوع اشاره کنیم که اگر با مفهوم کارتریج و وظیفه اصلی آن آشنایی ندارید پیش از مطالعه ادامه این مقاله ابتدا به صفحه طرز کار کارتریج تونر مراجعه نمایید تا با طرز کار و وظیفه اصلی این قطعه حیاتی در چاپگر های لیزری آشنا شوید.

کارتریج ها اگر از نوعی لیزری باشند و برای کار با چاپگرهای لیزری ساخته شده باشند ( زیرا کارتریج به معنای مخزن است و کاربردهای مختلفی دارد مثلا کارتریج جوهر و…. ) از قطعاتی که در زیر مشاهده می کنید تشکیل شده اند :

قطعات تشکیل دهنده کارتریج تونر :

  1. فریم
  2. درام
  3. مگنت
  4. چیپست
  5. تونر
  6. بلید
  7. دکتر بلید
  8. فوم رول

 

فریم ، قاب یا پوسته

اجزای تشکیل دهنده کارتریج
اجزای تشکیل دهنده کارتریج – قاب

 

فریم کارتریج از شاید به نظر یک قطعه پلاستیکی ساده باشد اما افرادی که تجربه استفاده از کارتریج های فرعی و غیر استاندارد را دارند به خوبی می دانند که همین پوسته به ظاهر ساده تا چه اندازه در جا رفتن صحیح آن در درون چاپگر و درز نکردن تونر از آن به بیرون موثر و مهم است. پوسته نیز از دو بخش اصلی مخزن تونر و مخزن زباله تشکیل شده است و کار آن نگهداری پودر جوهر در داخل خود و محافظت و کنار هم نگهداری قطعات داخلی کارتریج است.

 

 

درام

قطعات داخلی کاتریج تونر - درام
قطعات داخلی کاتریج تونر – درام

 

در ادامه بحث اجزای تشکیل دهنده کارتریج یکی دیگر از قطعات داخلی کاتریج تونر درام است که از قطعات اصلی آن نیز به حساب می آید. حروف ، تصاویر و اشکالی که در اسناد قصد چاپ آن ها را داریم به وسیله تاباندن نور لیزر به روی آن شکل می بندد و پس از عبور از مگنت که آغشته به پودر است و برداشت میزان مشخصی پودر جوهر به روی خود آنها را به روی کاغذ انتقال می دهد. درام در اصل یک استوانه فلزی با روکشی از جنس سلنیوم یا سایر مواد حساس به نور می باشد.سطح استوانه شکل درام پس از برخورد با پرتوهای لیزری ارسال شده از طریق چاپگر دارای بار الکتریسته ساکن مثبت می شود و در هنگامی که با چرخش دورانی با مگنت برخورد می کند و ذرات تونر را که دارای بار الکتریکی منفی هستند به خود جذب می نماید.

 

 

مگنت

قطعات تشکیل دهنده کارتریج - مگنت
قطعات تشکیل دهنده کارتریج – مگنت

 

از دیگر قطعات داخلی کاتریج تونر می توان از مگنت نام برد. همان طور که از نام این قطعه پیداست یک قطعه آهن ربا است که بین درام و مخزن تونر قرار می گیرد و کار آن جذب حداکثری اما یکنواخت پودر تونر از مخزن و انتقال آن به درام است. قطر این قطعه از درام کمتر اما دقیقا از نظر طولی با آن برابر است. هر چند مگنت یکی از قطعات تشکیل دهنده کارتریج است اما ، مطلب خاصی برای بیان ندارد و در ساخت آن تکنولوژی شگرفی به کار نرفته است. تنهای یک مگنت ساده است که رابطی بین درام و مخزن پودر است.

 

 

بلید یکی دیگر از قطعات تشکیل دهنده کارتریج :

اجزای تشکیل دهنده کارتریج - بلید
اجزای تشکیل دهنده کارتریج – بلید

 

از دیگر اجزای تشکیل دهنده کارتریج می توان به بلید اشاره کرد. بلید وظیفه پر اهمیتی را در کیفیت چاپ نهایی بر عهده دارد. در اصل بلید یکی از قطعات داخلی کاتریج تونر است که وظیفه آن بعد از آن که درام تونر را روی کاغذ گذاشت تازه شروع می شود. به خاطر داشته باشید که هر قدر هم تونر ها را کامل روی کاغذ گذاشته باشیم باز هم  نمیتوان گفت که صد در صد تونر روی کاغذ گذاشته شده است و مقداری از آن روی درام باقی می ماند و این باقی ماندن تونر روی درام باعث خواهد شد که در چاپ های بعدی سایه ای از چاپ قبلی قابل مشاهده باشد. اگر این ایراد را در پرینتر خود و یا سایرین مشاهده  کردید ایراد از قطعات داخلی کاتریج تونر بالاخص بلید است. زیرا اگر به درستی سطح درام را تمیز نماید در چاپ بعدی اثری از چاپ های قبلی قابل رویت و مشاهده نخوان بود.بلید مانند یک طی سطح درام را مدام بعد از هر چاپ یا به طور دقیقتر بعد از هر بار چرخش درام آن را تمیز و تونر های باقی مانده روی سطج درام را به مخزن دیگری به نام سطح زباله انتقال می دهد. که باید پیش از پر شدن حتما خالی شود.

 

اجزای کارتریج تونر و دکتر بلید

قطعات داخلی کاتریج تونر - دکتر بلید
قطعات داخلی کاتریج تونر – دکتر بلید

 

از دیگر قطعاتی که در ساخت کارتریج تونر به کار می رود می توان به دکتر بلید یا تیغه پاک کننده نیز اشاره کرد . این قطعه به نوعی قطعه کمکی برای بلید است و کار آن تمیز کردن مگنت  می باشد. بین قطعه خلاف حرکت مگنت قرار می گیرد و تونرهای اضافه را از روی  مگنت بر می دارد. در صورتی که این قطعه معیوب شود باعث کاهش چشمگیر کیفیت چاپ نهایی خواهد شد .

 

فوم رول برادر درام :

قطعات داخلی کاتریج تونر - فوم رول
قطعات داخلی کاتریج تونر – فوم رول

از دیگر اجزای تشکیل دهنده کاتریج چاپگر های لیزری فوم رول است  که از جنس نمد و پلاستیک ساخته شده و به دلیل اینکه تمام وظایفی که بر عهده دارد مرتبط با درام است دقیقا مماس با درام قرار دارد و اندازه آن متناسب با ابعاد درام متغییر است. وظیفه اصلی فوم رول حذف ضایعات باقی مانده بر روی درام است . ضایعاتی از قبیل پرزهای کاغذ و ذرات گرد و غبار و امثالهم که بر روی برگه کاغذ قرار دارند و در لحظه برخورد کاغذ با درام به دلیل اینکه درام دارای بار الکتریسیته ساکن است ذرات گرد و غبار و پرزهای کاغذ و … را به خود جذب می نماید و تمیز کردن این ضایعات از روی درام وظیفه فوم رول است. فوم رول از دیگر قطعات تشکیل دهنده کارتریج تونر است که معمولا خراب و یا معیوب نمی شود و اگر در اثر ضربه و برخورد با اجسام تیز مانند سوزن منگنه و امثال آن خراشیده شود همان قسمت از درام را تمیز نخواهد کرد و این باعث تکرار لکه سیاه پی در پی در صفحه کاغذ خواهد شد.

چیپست کارتریج

قطعات داخلی کاتریج تونر - چیپست
قطعات داخلی کاتریج تونر – چیپست

 

این قطعه از معدود قطعات مصرفی ست که جزو قطعات داخلی کارتریج محسوب می گردد. به خاطر داشته باشید که چیست در همه کارتریج ها وجود ندارد اما در هر کارتریجی که وجود داشته باشد وظیفه آن شمارش تعداد برگه های چاپ شده و نمایش میزان تونر باقی مانده است . با هر بار شارژ تونر باید این قطعه نیز تعویض گردد تا شمارش گرد آن مجددا صفر  گردد.

 

و اما سخن پایانی :

از شما بازدید کننده گرامی که تا به انتهای این مقاله همراه ما بودید و وقت گران بهای خود را در اختیار ما قرار دادید کمال تشکر و قدردانی را داریم و از شما درخواست داریم تا نظرات ، پیشنهادات ، انتقادات و تجربیات ارزنده خود را پیرامون مطالب این صفحه در قسمت نظرات با ما به اشتراک گذاشته و ما را از نظرات ارزنده خود بی نصیب نگذارید. به خاطر داشته باشید که تیم تولید محتوای وبگاه بلوط کالا برای شناخت سلیقه مخاطبین خود و نیز بالا بردن کیفیت مقالات مندرج در سایت نیازمند نظرات شما ست تا راهنمای مناسبی برای شناسایی نیاز مخاطبین باشد و بر طبق نظرات شما دوستان مقالات بعدی را تولید و منتشر نماییم.

با تشکر از حسن همکاری و همراهی شما عزیزان

تیم تولید محتوای بلوط کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *