کارتریج چیست و طرز کار آن چگونه است ؟ مدت زمان کوتاهی ست که کارتریج تونر به زندگی انسان ها راه یافته و هجم عظیمی از صنعت چاپ را به خود اختصاص داده است. امروزه حتی دیگر به دلیل تیراژ کم کتاب ها دیگر شاهد چاپ های آفست ( Ofset ) و مشابهات آن نیستیم ، بلکه دیگر برای تیراژ های بالا نیز از چاپ دیجیتال یا همان لیزری که به کمک کارتریج تونر انجام می پذیرد صورت می گیرد. ما امروز و در این مقاله قصد داریم تا شما را با کارتریج البته از نوع لیزری آن آشنا کنیم . اینکه چگونه اختراع شد ، نحوه عملکرد آن چگونه است و چرا تا این اندازه بازار صنعت چاپ را در اختیار خود گرفته است.

 

معنای لغوی کارتریج چیست ؟

همانگونه که در بالا گفته شد کارتریج ها مدت زمان طولانی نیست که وارد زندگی بشر شده اند اما تغییرات بزرگی در صنعت چاپ به وجود آورده اند از قبیل سرعت بالا، هزینه اندک چاپ و نیز دقت فوق العاده و کم نظیر اما کارتریج به چه معنا ست؟ چگونه اختراع شد؟ وقتی نام کارتریج می آید چه چیزی در ذهن ما نقش می بندد؟ کارتریج در فرهنگ لغت به معنای فشنگ یا استوانه است معنایی نزدیک به مخزن حال این مخزن می تواند مخزن پودر تونر در چاپگر های لیزری و یا مخزن باروت در فشنگ تفنگ های گوناگون و یا حتی خشاب اسلحه و…. باشد اما در معنای لغوی به معنای چیزی نزدیک به مخزن نگهداری است که البته کاربرد فراوانی در چاپگر های لیزری دارد.

چنانچه علاقمند به شناخت اجزای تشکیل دهنده کارتریج هستید می توانید به این صفحه مراجعه نمایید تا به طور کامل با قطعات تشکیل دهنده کارتریج آشنا شوید.

 

کارتریج تونر برای چاپگرهای لیزری
کارتریج تونر برای چاپگرهای لیزری

 

کارتریج چیست؟

افرادی که به تازگی با صنعت چاپ و مخصوصا چاپگر های لیزری آشنا شده اند حتما با این سوال برخورد خواهند کرد که کارتریج چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که این قطعه ای مصرفی در چاپگر های لیزری ست که البته در عموم کشورهای دنیا این قطعه پس از اتمام پودر تونر ( که جوهر این قطعه محسوب می شود ) مجددا احیا یا اصطلاحا شارژ می گردد . شرکت های مختلفی در دنیا وجود دارند که اقدام به تولید کارتریج می نمایند و در اصل شرکت های اصلی و سر شاخه های بزرگ این یازار خود تولید کننده چاپگر های لیزری هستند. شرکت های HP ، Brother ،  canon ، samsung ، sharp و غبره که عموم این شرکت ها در ایران نیز فعالیت های گسترده ای داشته اند.

 

مخترع اولین کارتریج تونر :

کارتریج چیست ؟ مخترع آن که بوده است؟ مخترع اولین کارتریج و در اصل اولین چاپگر لیزری شرکت شارپ ( sharp ) بوده است . در این شیوه از چاپ ، ابتدا تصاویر به کدهای صفر و یک یا همان کدهای دیجیتال تبدیل شده و از طریق کابل به برد فرمتر ( FORMATER ) منتقل می شوند و این برد بعد از دریافت اسناد که دیگر به صورت کدهای دیجیتال هستند و آنالیز آن ها به قطعه دیگری که کار آن تبدیل این کدها به نقاط نورانی ست دستور می دهد تا به صورت خطی نقاط رنگی یا سیاه را به صورت کدهای نورانی به سطح درام بتاباند. از این جا به بعد است که کار قطعه مورد بحث ما تازه شروع می شود.

 

آغاز کار با برخورد پرتوهای نوری به سطح درام :

سطح درام با برخورد پرتوهای نوری که از سمت چاپگر به سوی آن تابانیده می شود دارای بار الکتریسیته ساکن مثبت می شود تا به اینجا فقط سطح درام با پرتوهای نورانی به شکل تصویری که ما میخواستیم تا چاپ شود دارای بار مثبت الکتریکی شده است و در مرحله بعدی با جذب تونر و انتقال آن بر روی کاغذ نقوشی که مد نظر ما بوده اند روی کاغذ نقش می بندند. حال که با طرز کار کارتریج تونر آشنا شده اید می توانیم بیشتر به این قطعه حساس و پر اهمیت در دنیای امروز بپردازیم و بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. اما پیش از ادامه این بحث :

چنانچه مایل هستید هر چه بیش تر و دقیق تر با طرز کار این قطعه آشنا شوید می توانید به این صفحه مراجعه نموده و از مقاله دیگری که پیش تر در این باره آماده کرده ایم استفاده نمایید.

 

 

کارتریج استارتر یا تست :

حال که دیگر می دانید کارتریج چیست ، وقت آن است که با نوع استارتر آن آشنا شوید. زمانی که چاپگری را تهیه می نمایید یک کارتریج هم روی آن قرار دارد که به آن کارتریج استارتر یا کارتریج تست گفته می شود و فقط برای نشان دادن سرعت ، کیفیت و دقت چاپگر است. بنا بر این تعجبی ندارد اگر زود به اتمام برسد زیرا این کارتریج تنها ۴۰ درصد شارژ شده است یعنی مخزن آن کمی کم تر از نصف از تونر پر شده است و بعد از اتمام اگر مجدد شارژ شود این بار ۱۰۰ درصد شارژ خواهد شد ، یعنی مخزن آن به طور کامل پر می گردد . اگر به دنبال یک رقم وزنی باشید باید خدمت شما عرض کنیم که این امکان پذیر نیست زیرا ابعاد کارتریج ها با هم متفاوت است اما اگر مدل هایی مانند ۸۵A یا ۱۲A را مد نظر بگیریم در حالت استارتر ۴۰ گرم و در حالت شارژ کامل در حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ گرم دارای پودر تونر هستند.

تا به این جای بحث تمام دقت و تمرکز ما بر روی کارتریج تونر متمرکز بود اما باید به خاطر داشته باشیم که نواع جوهر افشان آن نیز طراحی و ساخته شده است. با طرز کاری کاملا متفاوت و بیشتر برای چاپ های رنگی زیرا چاپ رنگی با چاپگرهای لیزری کمی گران تر از چاپگر های جوهر افشان است. این جا ست که باید ضرب المثل : هر کسی را بهر کاری ساختند را به خاطر بیاوریم. اگر قصد دارید تصاویر رنگی چاپ کنید و این کار را هر روز و به دفعات بالا انجام دهید و اصطلاحا چاپ اسناد رنگی برای شما جنبه تجاری و سود آور دارد باید از چاپگر های جوهر افشان و نیز کارتریج جوهر افشان استفاده نمایید و اما اگر بیشتر اسنادی که شما چاپ می کنید سیاه و سفید است ، مانند اسناد اداری ، فتوکپی و … بهتر است از چاپگر های لیزری استفاده نمایید.

 

کدام بهتر است جوهر یا تونر ؟

چاپگر های لیزری به دلیل اینکه از پودری به نام تونر به عنوان جوهر بهره می برند و این پودر تاریخ مصرف بالایی دارد و در صورت استفاده نشدن خشک نمی شود ( فقط ممکن ست در اثر انباشت طولانی مدت روی هم کمی سفت شوند که با کمی تکان دادن کارتریج این مشکل نیز برطرف می شود ) برای افرادی مناسب هستند که گه گاهی اسنادی با تصاویر رنگی را چاپ می نمایند . زیرا مخازن تونر کمی گرانتر از کارتریج جوهر افشان است. و در کل جوهر از تونر ارزان تر است. اما اگر برای استفاده گاه به گاه از چاپگر جوهر افشان استفاده شود به دلیل آن که جوهر در سر نازل زود خشک خواهد شد سوزن های نازل پاشش رنگ دچار گرفتگی شده و چاپ نهایی بسیار بی کیفیت و مخدوش خواهد بود.

 

گرفتگی نازل کاتریج جوهر افشان
گرفتگی نازل کارتریج جوهر افشان

 

بنا بر این طبق مطالب فوق اگر قصد دارید تنها اسناد اداری را چاپ کنید و خبری از عکس و رنگ در اسناد شما نیست بهترین گزینه پرینتر لیزری است و استفاده از کارتریج تونر و اگر قصد دارید گه گاهی تصاویر رنگی نیز چاپ کنید می توانید از چاپگر های لیزری رنگی استفاده کنید اما قیمت این چاپگرها به شدت بالا ست و اما اگر قصد دارید به طور منظم و هر روز تصاویر رنگی چاپ نمایید و این کار به نوعی شغل شما ست اینجا دیگر نیاز شما یک چاپگر جوهر افشان است زیرا هزینه جوهر و شارژ کارتریج آن بسیار ارزان است و مقرون به صرفه اما دقت داشته باشید اگر مدت چند روز از آن استفاده نکنید امکان دارد آسیب جدی به هد های آن وارد شده و دیگر چاپ با کیفیتی به شما تحویل ندهد.

 

تفاوت های پرینتر جوهر افشان و لیزری ( تونر و جوهر )

چنانگه قصد خرید پرینتر یا به عبارت صحیح تر چاپگر را دارید و در انتخاب خود مردد هستید لازم است پیش از انتخاب نهایی و خرید محصول مد نظر خود کمی بیشتر با چاپگر ها و شیوه چاپ اسناد در آن ها آشنا شده و اطلاعات بیشتری پیرامون چاپگر ها داشته باشید. و همینطور بدانید که کارتریج چیست ، زیرا بعد از خرید زیاد با این نام برخورد خواهید کرد. هر چند می توانید با کارشناسان خبره تیم فروش بلوط کالا نیز تماس حاصل نمایید و از این کارشناسان درخواست مشاوره و راهنماییپیش از خرید نیز داشته باشید. ما سعی کردیم برای راحتی بیش تر شما بازدید کننده گرامی توضیحات این صفحه را به قدری کامل و مفید نگارش کنیم تا نیازی به برقراری تماس در شما احساس نشود. برای شروع از پرینتر های جوهر افشان شروع می کنیم :

 

کارتریج جوهر افشان چیست :

۱- ماده رنگی داخل آن ها جوهر مایع است و بنا به ترکیبات داخلی مایع جوهر به دو دسته دای و پیگمنت تقسیم می شود .

۲- بعد از چاپ ، جوهر بر روی سند یا همان کاغذ به سرعت خشک شده و نیازی به حرارت دهی ندارد اما این سرعت در کاغذ های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال بر روی کاغذ سفید و کاهی به سرعت جذب و خشک می شود اما بر روی کاغذ گلاسه اندکی طول می کشد تا به طور کامل خشک شود.

۳- بعد از باز شدن پلمپ کارتریج جوهر افشان باید بطور مداوم و هر روز از آن استفاده شود و اگر به طور مثال یک ماه از آن استفاه نشود کارتریج ها خشک شده و دیگر قابل بازیابی نیز نخواهند بود و با کارتریج خشک شده پرینتر نیز کار نخواهد کرد.

۴- ظرفیت مخازن جوهر از مخازن تونر کم تر است

۵- به دلیل ترکیب کیت مشکی با کیت سه رنگ اصلی پرینتر، سرعت چاپ در پرینترهای جوهری پایین است. ( به صورت خطی و به طور رفت و برگشتی چاپ جوهر افشان انجام می پذیرد و این توالی خطوط باعث کاهش سرعت چاپ میشود فرضا برای چاپ یک برگ کاغذ A4 در حدود ۴۰ مرتبه به حرکت رفت و برگشت هد ها نیاز است )

۶- عموم مردم تصور می کنند که کارتریج جوهر افشان قابل شارز نیستند و یک بار مصرف هستند اما این تصور اشتباهی ست . کارتریج های جوهر افشان نیز قابل شارز هسند هر چند این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود اما به هر حال قابل انجام است. مانند هر شارژ دیگر این کار نیز به افراد متخصص نیاز دارد و اگر به افراد غیر متخصص سپرده شود باعث نشت جوهر به بیرون کارتریج ها خواهد شد.

البته در سال های اخیر کارتریج هایی تولید شده اند که به اصطلاح جوهر کش هستند و جوهر مورد نیاز چاپگر از مخازنی که در بیرون پرینتر تعبیه شده اند تامین می شود و با شلنگ هایی به هد ها برای چاپ می رسند.

هنوز هم این سوال که کارتریج تونر چیست برای شما مطرح است؟پس در ادامه با ما همراه باشید تا هر چه بیش تر با این قطعه پر اهمیت در صنعت چاپ آشنا شویم  .

 

فروش کارتریج تونر 5a- اصل - طرح و ایرانی
نمونه ای از کارتریج تونر ۰۵A ساخت شرکت HP

 

طرز کار چاپگر های جوهر افشان و کارتریج های آن ها :

به طور کلی چاپگر های جوهر افشان برای چاپ تصاویر نیاز به ۴ رنگ اصلی یعنی قرمز آبی زرد و مشکی دارند. این ۴ رنگ برای به وجود آوردن هر رنگی کافی هستند. در مدل های قدیمی تر جوهر مشکی وجود نداشت و رنگ مشکی از ترکیب سه رنگ دیگر به وجود می آمد اما بعد ها برای کاهش هزینه چاپ رنگ مشکی را جداگانه به جوهر ها اضافه کردند. در مدل های ابتدایی چاپگرهای جوهر افشان کارتریج مشکی تک و سه رنگ دیگر به هم متصل بودند و این باعث میشد اگر یکی از سه رنگ به اتمام برسد شما مجبور به خرید مجدد سه رنگ با هم باشید اما امروزه برای چاپگرها ۴ کارتریج برای ۴ رنگ به طور مجزا وجود دارد.

چاپگر های شش رنگ :

اگر قصد دارید از پرینتر خود برای چاپ عکس استفاده کنید و وضوح و دقت رنگ ها برای شما اهمیت دارد بهتر است از پرینتر های ۶ رنگ استفاده کنید. در این چاپگر ها بجز سه رنگ اصلی و کارتریج مشکی ۲ رنگ قرمز روشن و آبی روشن نیز وجود دارد که باعث می شود رنگ های بهتر و طبیعی تری در چاپ نهای شاهد باشید. پرینتر های شش رنگ به آتلیه های عکاسی ، مراکز چاپ عکس دیجیتال و مشاغلی از این دست که طبیعی بودن رنگ ها و وضوح شان برای آن ها حائز اهمیت است توصیه می شود.

 

کارتریج لیزری – کارتریج تونر :

در ادامه بحث شناخت انواع کارتریج و درک بهتر این موضوع که کارتریج چیست و چگونه عمل می کند به یکی از پر مصرف ترین انواع آن یعنی نوع لیزری یا تونری آن می رسیم. وجه تمایز این دسته از مخازن جوهر به شرح زیر است :

۱- جنس مواد مصرفی آن بجای جوهر مایع از نوعی پودر مخصوص به نام تونر تامین می شود که بسته به کارخانه سازنده آن ترکیبات متفاوتی دارد .

۲- این پودر یا همان تونر برای تثبت روی کاغذ به گرما و حرارت نیاز دارد.

۳- کارتریج لیزری به نسبت مشابه هات جوهر افشان خود از طول عمر بیشتر و ظرفیت چاپ بالاتری برخوردار است اما دقت به این نکته الزامی ست که نباید در معرض نور خورشید و یا در مکان هایی با درجه حرارت بالا نگهداری شوند.

۴- سرعت چاپ در نوع لیزری بسیار بالاتر از انواع جوهر افشان است و دیگر خبری از حرکت چپ و راست هد ها نیست.

۵- کارتریج های لیزری قابل شارژ هستند و این شارژ به مراتب راحت تر ، ساده تر و سریع تر از انواع کارتریج جوهر افشان است.

۶- بسته به نوع نیاز خود می توانید از چاپگر لیزری تک رنگ ( سیاه و سفید ) و یا چند رنگ استفاده کنید اما چاپگر های جوهر افشان همگی چند رنگ هستند.

 

برای آشنایی بیشتر با کارتریج تونر می توانید به صفحه قطعات تشکیل دهنده کارتریج مراجعه نموده و اطلاعات کامل و جامعی را کسب نمایید.

نمونه تونر برای شارژ کارتریج
نمونه تونر برای شارژ کارتریج

 

زمان تعویض مخزن تونر را چگونه باید متوجه شویم و این تعویض آیا وقت مشخصی دارد؟

خب عمده مشکلاتی که در چاپ نهایی مشاهده می شود عموما مرتبط با کارتریج ها هستند . چون پیش از این توضیح داده ایم که کارتریج چیست و انواع آن را توضیح داده ایم  (البته نوع ریبونی و تصعیدی و زیبون فیلم هم وجود دارد اما موضوع یحث این صفحه نیستند و بسیار کم مصرف هستند ) دیگر به توضیحات ابتدایی نمی پردازیم.

اگر چاپگر شما از نوع لیزری باشد با اتمام تونر آهسته آهسته چاپ ها کمرنگ می شوند و گاهی حتی قسمتی از صفحه چاپ نمی شود و در انواع جدید تر آن خود چاپگر نیز در سیستم عامل ( مانند ویندوز ) پیام های هشداری مبنی بر به اتمام رسیدن تونر کارتریج به کاربر می دهد. زمانی که میزان تونر در کارتریج کاهش یابد و آهسته آهسته به سمت اتمام پیش رود زمان آن می رسد که به فکر جایگزینی برای آن باشید. ممکن است کیفیت چاپ برای شما حائز اهمیت بالایی باشد و شما قصد کنید که  پیش از آن که عمر Cartridge فعلی به پایان برسد به فکر تهیه یک کارتریج تونر اصل ، طرح و یا ایرانی باشید که این مناسب ترین و مطمئن تر تصمیم خواهد بود و البته هستند افرادی که به دلیل آنکه کیفیت چاپ برای آن ها چندان دارای اهمیت نیست ، برای صرفه جویی در هزینه های خود اقدام به شارژ کارتریج تونر خود می نمایند که هر چند تا حد زیادی تفاوت قیمت بین این دو تصمیم زیاد است اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که پارامتر های زیادی هستند که برای شارژ کارتریج تونر باید در نظر داشت . مواردی مانند : کیفیت تونر ، میزان هدر رفت و ضایعات تونر ، کیفیت مواد مورد استفاده از طرف شخصی که شارژ را انجام می دهد ، میزان تخصص وی و مواردی از این دست که به مقدار زیادی در میزان بازدهی کارتریج تونر موثر است.

در مقاله ی دیگری با موضوع شارژ کارتریح تونر این موارد را به طور کامل مورد بررسی قرار داده ایم و از شما درخواست داریم چنانچه تمایل داشتید مقاله مذکور را مطالعه نموده و نظر خود را نیز در قسمت نظرات بیان فرمایید.

نمونه کارتریج جوهر برای چاپگر های جوهر افشان
نمونه کارتریج جوهر برای چاپگر های جوهر افشان ساخت شرکت Canon

 

شارژ کارتریج به چه معنی ست ؟ کدام بهتر است خرید یک بسته نو یا شارژ مجدد قطعه مصرف شده ؟

کارتریج تونر چیست ؟ کارتریج تونر در عین این که یک قطعه مهم و اساسی در پرینتر است و چاپگر بدون آن قادر به کار کرد و چاپ حتی یک خط نخواهد بود در عین حال یک قطعه مصرفی ست و طول عمر آن به طور متوسط مشخص است . میانگین راندمان cartridge ها متفاوت است اما می توان گفت که به طور میانگین بین ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ صفحه را می توانند چاپ و تحویل نمایند بنا بر این دقت در خرید کارتریج تونر از مواردی ست که در راندمان نهایی و کارایی مفید پرینر شما بسیار موثر و تاثیر گذار خواهد بود.

زمانی که مخزن تونر کارتریج چاپگر شما خالی شود شما دو راه پیش رو خواهد داشت. اولی خرید کارتریج تونر اصل ، طرح و یا ایرانی آن که هزینه بالاتر و بیشتری دارد و البته که کیفیت نهایی برگه های چاپ شده و نیز معدل تعداد برگه ها به میزان قابل توجهی بیش تر است و راه دوم شارژ کارتریج تونر که قیمت به مراتب پایین تر و البته کیفیت چاپ پایین تر و راندمان کم تری نیز در تعداد برگه های که چاپ می کند دارد. در نهایت این شما هستید که با توجه به قدرت خرید خود و نیز نوع استفاده ای که از چاپگر خود دارید انتخاب می کنید که یک بسته نو تهیه کنید یا اقدام به شارژ کارتریج تونر خود نمایید . البته به هیچ وجه توصیه نمی کنیم که خود شما این کار را انجام دهید زیرا شارژ تونر یکی از مشاغل سخت و زیان آور است و استنشاق تونر به شدت سرطانزا و کشنده می باشد.

پس حتما اگر تصمیم شما شارژ کارتریج تونر است این کار دشوار و تخصصی که به ظاهر ساده می نماید را به متخصصین این امر بسپارید. به خاطر داشته باشید که برخی از مشاغل مانند شارژ کارتریج تونر حتی به امتحانش هم نمی ارزند. فقط در انتخاب خود دقت نمایید و یک مرکز مطمئن و مورد اطمینان را برای این کار بیابید. هر چند فروشگاه بلوط کالا صرفا با هدف فروش محصولاتی مانند ماشین آلات اداری و نیز محصولات دیجیتالی وارد عرصه رقابت اینترنتی شده است اما با توحه به پیشینه مدیران و مسئولین خود افراد خبره و مورد اطمینان بسیاری را در سطح کمشور می شناسد تا به عنوان امین شما مخاطب گرامی شارژ کارتریج تونر شما را به ایشان بسپارد. زیرا خدمت رسانی بی کم و کاست به مشتری از اهدافی ست که محموعه بلوط کالا به جدیت دنبال کرده و خواهد کرد. پس با خاطری آسوده شارژ کارتریج خود را به ما بسپارید و با در زمان مشخث از ما تحویل بگیرید.

 

شارژ تونر چگونه انجام می شود؟

به عنوان مثال یک نمونه از شارژ کارتریج را در زیر برای شما به نمایش گذاشته ایم . در کلیپ زیر شما می توانید طرز شارژ کارتریج ۰۵A را به طور کامل ببینید تا به طور کامل متوجه نحوه شارژ کارتریج تونر و طرز انجام این کار آشنا شوید.

 

 

همانطور که در بالا ملاحظه فرمودید شارژ کارتریج تونر یک کار تخصصی ست و برای این کار به ابزار های خاصی نیازمند خواهید بود. کار شارژ کارتریچ شاید به دید افرادی که سابقه انجام امور فنی را در گذشته خود داشته اند ساده به نظر برسد اما باور کنید که این کار یک کار تخصصی ست و برای انجام آن لازم است که دوره های لازم را گذرانده باشید یا حداقل مدت ها زیر نظر اساتید و افراد متخصص این کار را تجربه کرده باشید.

پس اکیدا از شما درخواست داریم که به هیچ عنوان و به هیج وجه این کار را در خانه ، محیط های بسته و مراکزی که برای این کار دارای استانداردهای لازم نیستند شارژ تونر را امتحان نکنید. پودر تونر به شدت سرطان زا خطر ناک، و چسبنده است. اگر وارد ریه شود به دلیل گرمای داخلی بدن به داخل ریه ها چسبیده و ریه ها را مسدود می کنند. البته مضرات تونر برای انسان و خصوصا ریه نیازمند یک مقاله مجزا ست که در آینده این مطلب را نیز آماده و در سایت بلوط کالا منتشر خواهیم کرد.

البته شارژ کارتریج اصل و یا کارتریج طرح و حتی کارتریج ایرانی هیچ تفاوت عمده ای با هم ندارند زیرا تمام این موارد از یک الگوی ثابت پیروی می کنند و به همین دلیل شارژ تمام کارتریج ها تقریبا با کمی اختلاف جزئی مثل هم هستند. لازم به ذکر است که در شارژ کارتریج مسائلی مانند : متخصص انجام شارژ ، نوع تونر ، کیفیت تونر و نیز درجه کیفی خود کارتریج و قطعات به کار رفته در ساخت آن بسیار دارای اهمیت هستند. باز هم برای بار چندم تاکید می کنیم که عمل شارژ کارتریج یک کار به شدت تخصصی خطرناک است و بدون داشتن تخصص های لازم هرگز هرگز هرگز این کار را انجام ندهید.

 

هر کارتریج چند برگ کاغذ را می تواند چاپ کند؟ یا به عبارت دیگر هر کارتریج باید چند برگ A4 را چاپ کند ؟

پی از سوال کارتریج چیست ، این سوال از پر تکرار ترین سوالات پیرامون کارتریج تونر است. هر بار برای خریداران این موضوع که این کارتریجی که تهیه می کنند تا چند برگ A4 را می تواند چاپ کند دارای اهمیت بسیار بالایی ست زیرا از آنجایی که در این روزها تقریبا همه افراد جامعه برای همه امورز زندگی خودشان بسیار حسابگر شده اند در زمان تهیه کارتریج هم برایشان راندمان آن بسیار دارای اهمیت است. تا بتوانند هزینه تمام شده هر برگ چاپ شده را محاسبه کنند. در امر چاپ محاسبه قیمت نهایی بسیار پر اهمیت است و کاستن آن بسیار خوش آیند خواهد بود.حال گاهی کاهش هزینه ها منوط به کاستن مواد اولیه مانند پورد تونر است و گاهی هم بالا بردن توان کارتریج برای چاپ کردن تعدا برگ های کاغذ بیش تر و گاهی کاستن هزینه های تعمیرات و سرویس های دوره ای و در نهایت لوازم یدکی مورد نیاز. حال اگر از شما بپرسند کدام مورد را بیش تر  می پسندید به احتمال زیاد خواهید گفت : همه موارد با هم .

حال پس از توضیح کامل موارد فوق باید به این موضوع بپردازیم که کارتریج ها معمولا چه تعداد برگ کاغذ A4 را چاپ می کنند : البته که بیان یک آمار دقیق کار بسیار دشواری ست اما به طور تقریبی می توان گفت که ارقام نهایی بدین شرح خواهند بود :

راندمان کارتریج استارتر : ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ صفحه ( به دلیل شارژ ۴۰ در صدی )

راندمان کارتریج اصل : ۲۵۰۰ برگ ( به دلیل شارژ صد در صدی و نیز کیفیت بالای قطعات به کار رفته در ساخت کارتریج که همگی اصل و یا کیفیت هستند و نیز نو هستند و هنوز شارژ نشدند.
راندمان کارتریج طرح و ایرانی: ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ برگ به دلیل کیفیت پایین تر قطعات به کار رفته در ساخت کارتریج و کیفیت کمتر تونر

راندمان کارتریج شارز شده : ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ برگ به دلیل مستحلک بودن قطعات و کیفیت پایین تونر های موجود در بازار

 

خب فکر کنم همین چند جمله آخر راهنمای خوبی برای انتخاب خرید برای شما بازدید کننده گرامی سایت بلوط کالا بوده باشد اما خوب است بدانید تفاوت قیمت در بین کارتریج اصلی و طرح و یا ایرانی چیزی بیش از سه برابر است . یعنی اگر قیمت کارتریج طرح یا ایرانی برابر با ۸۰۰ هزار تومان باشد قیمت کارتریج اصل از همان مدل چیزی بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. بنابر این انتخاب در بین این سه دسته کار ساده ای نخواهد بود.

 

حالا نوبت به کارتریج های جوهر افشان رسیده است اینکه چطور باید از آن ها نگهداری کنیم و چطور از خشک شدن آن ها جلو گیری کنیم و طول عمر آن را افزایش دهیم .

 

نمونه کارتریج جوهر افشان ساخت شرکت Canon
نمونه کارتریج جوهر افشان ساخت شرکت Canon

 

چگونه مانع خشک شدن کارتریج جوهر افشان شویم و از آن ها مراقبت کنیم؟

در ادامه مباحث مرتبط با کارتریج و این سوال که کارتریج چیست به کارتریج جوهر افشان و شیوه نگهداری از آن می رسیم . خب اگر قرار است برای مدتی طولانی از چاپگر جوهر افشان خودتان استفاده نکنید این برای مخازن جوهر و هد های آن مشکل ساز خواهد شد زیرا جوهری که در نازل های هد قرار دارد در مجاورت با هوا خشک شده و یاعث گرفتگی نازل ها و در نهایت هد ها می شود و در نتیجه دیگر کارتریج ها قابل استفاده نخواهند بود. برای اینکه بتوانید مدت طولانی از چاپگر جوهر افشان خود استفاده نکنید می توانید به این شیوه عمل کنید : ابتدا به تعداد هدهای چاپ دستگاه خودتان قوطی شیشه ای یا فلزی که درب آن محکم بسته شود و دارای واشر آب بندی باشد را انتخاب کنید و در مرحله بعد نیاز دارید تا مقداری دستمال مخصوص هد های جوهر افشان که با نام دستمال بدون پرز شناخته می شوند را تهیه کنید این دستمال ها فاقد ذرات ریز و پرز و الکتریسته ساکن هستند این دستمال ها را با ماده مخصوصی به نام سالونت آغشته کنید. دستمال آعشته به سالونت را در کف ظرف قرار داده و هد را روی آن بگذارید به نحوی که نازل های پاشش چوهر در تماس با دستمال آغشته به سالونت قرار داشته باشند.

حالا وقت آن رسیده که درب این ظروف فلزی با شیشه ای را محکم ببندید و بهتر است که در جای سرد مانند یخچال نگهداری شوند. و حداقل هر ماه دو مرتبه درب قوطی را باز کنید و چک بفرمایید که دستمال ها خشک نشده باشند. در صورتی که میزان سالونت کم شده بود مجددا با یک سرنگ مقداری سالونت به دستمال تزریق بفرمایید. به این شیوه می توانید تا چند ماه هد ها را خارچ از چاپگر نگهداری کنید.

 

سخن پایانی :

در انتهای این مطلب پیرامون اینکه کارتریج چیست و تمامی مباحث مرتبط با آن از قییل کارتریج ایرانی ، کارتریج طرح ، کارتریج اصل ، طرز کار کارتریج و….  امیدواریم که به تمام سوالات شما پاسخ داده باشیم و تلاش ما برای تهیه یک مطلب جامع و کامل پیرامون این که کارتریج چیست و چگونه کار می کند؟ انواع کارتریج کدامند؟ و تفاوت اینکه چه تفاوتی بین کارتریج تونر اصل و طرح وجود دارد به ثمر نشسته باشد. تیم تولید محتوای سایت بلوط کالا تمام تلاش خود را برای جلب رضایت شما بازدید کننده گرامی و نیز احترام و پاسخ به خواست و نیاز شما به کار گرفته است تا همواره کامل ترین ، جامع ترین ، صادقانه ترین و در عین حال ساده ترین و قابل درک ترین مطالب را بعد از تحقیق و مطالعه جدید ترین مقالات روز آماده ، نگارش ، ویرایش و در این پایگاه اینترنتی منتشر نماید. همه تلاش ما همواره بر آن بوده تا اولویت کارمان احترام به خواست و سلیقه مخاطب سایت بلوط کالا باشد.

در انتهای مطلبی که در این صفحه با عنوان کارتریج چیست برای شما به اشتراک گذاشته ایم ،  از شما درخواست داریم تا نظرات ، انتقادات و پیشنهادات سازنده خود را پیرامون مطالب این سایت خصوصا مطالب فوق که با عنوان کارتریج چیست در این صفحه تقدیم محضر شما گردیده است را در زیر همین پست و در قسمت درج نظرات با ما در میان بگذارید و ما را از نظرات ارزنده خود که راهنمای جامع و کاملی برای آماده سازی مطالب بهتر و کامل تر بعدی خواهند بود محروم ننمایید. نظرات سازنده و ارزنده شما بیرامون مطلب این صفحه با عنوان کارتریج تونر و یا تمام مطالب دیگر چراغ راه ما برای تامین محتوا های دیگر خواهد بود. و صد البته که با به اشتراک گذاری اطلاعات خود پیرامون کارتریج تونر به سایر افرادی که برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه نموده اند در کنار هم با همکاری هم صحه ای کامل تر ، مطلبی جامع تر

مجددا از شما سپاس گزاریم که تا انتهای این صفحه همراه ما بودید و حاصل تلاش تیم سایت بلوط کالا را مطالعه فرمودید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *