گاهی به علت اطلاعات اندکی که از یک موضوع داریم .انتخاب برایمان سخت می شود مثلا بین برندهای مانند اپل یا سامسونگ کدام را انتخاب کنم ؟. خرید گوشی سامسونگ یا خرید گوشی اپل کدام به نف ع ماست؟ .با توجه به نیازمن وبودجه مد نظرم بهترین برند موبایل چیست؟ .از زمان پیدایش کره خاکی برقراری ارتباط بین تمام موجودات هستی مهم و حیاتی بوده است . ازگذشته تا به امروز روش های مختلفی برای ارتباط  توسط بشر و موجودات استفاده می شده است. درزمان حال حاضر تکنولوژی به کمک بشر آمده و برقراری ارتباط را با استفاده از ابزارهایی مانند تلفن همراه یا موبایل امکان پذیر و آسان نموده است .اما درزمینه خرید گوشی هوشمند ازکجا می توان کمک گرفت؟. آیا منبعی برای انتخاب بهترین برند گاهی بین برند هایی مانند اپل و یا سامسونگ داریم؟ در این بازار هفتاد رنگ امروزی ، سوالات زیادی برایمان پیش می آید که گاهی یافتن پاسخ برای آن ها دشوار است. مانند اینکه از چه جایی خرید کنیم ؟ .بهترین برند موبایل چیست ؟. بهترین قیمت موبایل کدام است ؟ .کدام مدل و برند متناسب با نیاز من است؟ و…درادامه ما تلاش می کنیم با بررسی تاریخچه استفاده از تلفن همراه و انواع برندها و تحولات و پیشرفت های آن ها که از گذشته داشته اند .کمکی هرچند کوچک در یافتن پاسخ ها به شما دوستان بکنیم.

خرید گوشی هوشمند
خرید تلفن همراه

سیر تحول دربرقراری ارتباط چگونه بوده است؟

پیش از آنکه به خرید تلفن همراه بیاندیشیم به پیشینه ارتباط نگاهی بیاندازیم .انسان به نوعی  که ما امروز آن را ما می‌شناسیم و می‌توانیم آن را بخشی از تاریخ و تمدن انسانی بدانیم .حدود دویست هزار سال است که بر روی کره زمین زندگی می‌کند . اما قدمت کلمات و زبان قطعا کمتر از این مقدار است.  نخستین ابزار ارتباطی ما، استفاده از زبان بدن و برقراری ارتباط غیرکلامی بوده است. به طورمثال ما با باز کردن دست های خود، به طرف مقابل نشان می‌دادیم که سلاحی نداریم.دست‌هایمان را به کمر می‌زدیم تا قدرتمان را نشان دهیم و به طرف مقابل بگوییم که بزرگ تر از آنی هستم که تو می‌پنداری. دست هایمان را مشت می‌کردیم تا برای حمله کردن به طرف مقابل آماده باشیم. حتی اندام بدنمان در طی این تحولات تغییر یافت .درهنگام خطر قلب خون بیشتری را پمپاژ کرد تا قدرت بیشتری به پاها باجمع شدن خون در رگ هایمان برای فرار کردن بدهد.

تاریخچه گوشی همراه
تاریخچه موبایل

استفاده بشر ازصوت برای برقراری ارتباط موثر

بشر کم کم شروع به استفاده از اصوات به همراه زبان بدن برای انتقال مفاهیم نمود .در ابتدا این اصوات گنگ و بی معنی بودند و در کنار حرکات برای رساندن منظور توسط انسان ها استفاده شدند. اما در ادامه و با پیشرفت بشر اولیه و انسان های نخستین به نوع امروزی و مدرن ،انسان ها راه های تازه مانند اختراع کلمات مشترک با معنی نمودند  .کلماتی که در ابتدا بین جمعی کوچک مشترک بوده و تنها افراد آگاه به آن معانی و مفاهیم را درک می نمودند. با گسترش قوم ها و قبیله ها در زمین های دیگر برای زندگی و ادامه حیات برای یافتن منابع جدید ،گروه های انسانی گسترده تری شکل گرفت .

درنتیجه آن  زبان ها وکلمات جدیدتر اختراع و به کار بسته شد. انسان ها همیشه در تلاش برای برقراری ارتباط بین هم نوعان خود و از سرزمین ها و با فاصله های زیاد بوده اند .در ادامه همین پیشرفت ها و در گذار زمان خط با سیر تغییر و تحول زیاد برای حفظ مفاهیم و برقرار کردن ارتباط بین افراد اختراع شد. استفاده از کبوترهای نامه رسان و چاپار ها برای رساندن نامه ها نوعی تلاش برای برقراری ارتباط بین افرادی بوده است که از هم فاصله بسیاری دارند.

 

تلاش بشر برای رساندن پیام به افراد دیگر با استفاده از ابزارهای گوناگون

اختراع تلگراف از سوی ساموئل مورس «Samuel F.B. Morse» در سال ۱۸۴۳ میلادی، موجب شد تا انتقال لحظه‌ای پیام بین دو نقطه جغرافیایی متفاوت امکان‌ پذیر شود. با این حال، نقص عمده تلگراف در این بود که در یک لحظه، تنها یک پیام می توانست ارسال شود و از سوی دیگر، کماکان نیاز به تحویل دستی پیام در ایستگاه‌های تلگراف وجود داشت. همین عامل موجب شد تا گراهام بل، به فکر ایجاد و توسعه یک تلگراف همراه آوا بیفتد. وی که پیش از این نیز به موضوع ارتباطات به ویژه برای ناشنوایان  علاقمند بود.

وی سعی در ترکیب مفاهیم ضبط صدا و تلگراف در یک دستگاه واحد نمود که به افراد اجازه می داد تا از فواصل بسیار دور، صدای یکدیگر را بشنوند.در سال‌های میانی قرن نوزدهم، هیچ کس تصور این‌که بتواند از راه دور با دیگر افراد ارتباط برقرار نماید را نداشت. سال‌ها تحقیق و تلاش نوآورانه از سوی مخترعین و دانشمندانی نظیر الکساندر گراهام بل((Alexander Graham Bell))، منجر به اختراع تلفن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر در عصر جدید گردید .البته ناگفته نماند که افراد دیگری قبل ازبل تلاش و یا دست یابی به تلفن پیدا کردند اما گاهی قرعه به نام  یک نفر می افتد  تا در نتیجه آن، امروز به سادگی در خشکی و دریا و آسمان، بتوانیم با اطرافیان خود ارتباط برقرار نماییم. و حتی به راحتی به حرید گوشی هوشمند فکرکنیم و بین بودن یا نبودن آن نه ، بین اینکه کدوم راخرید کنم ؟خرید گوشی اپل یا خرید گوشی سامسونگ بمانیم……..

 

دنیای بی‌سیم دنیای آزادی است، دنیای رها شدن از قید و بند تلفن های ثابت

دنیای بی‌سیم دنیای آزادی است، دنیای رها شدن از قید و بند تلفن های ثابت ، تلفن همراه زندگی مردم را بهتر می کند و راحتی بیشتری به مردم می دهد.یک مجموعه تلویریونی علمی ـ تخیلی به نام “پیشتازان فضا ” درسرمارتین کوپر ایده ای نو آورد . در این فیلم از یک بیسیم برای برقراری ارتباط استفاده می شد. به این ترتیب گوشی  DynaTAC 8000X اولین گوشی تلفن همراهی شد که برای اولین بار از سال ۱۹۸۳ و با قیمت جالب توجه سه هزار و ۹۹۵ دلار به صورت تجاری در سراسر جهان به فروش رسید.

مارتین کوپر در ابتدا  در سال ۱۹۵۲ به عنوان مهندس الکترونیک در شرکت موتورولا کار می کرد که اولین گوشی قابل حمل را ساخت و اولین کسی هم بود که با گوشی تلفن همراه یک کیلوگرمی اختراعی خودش در ۳ آوریل ۱۹۷۳ صحبت کرد. تلفن جدید نه تنها سیم نداشت بلکه کوچک و سبُک هم بود، ۱۰ اینچ (۲۵.۴ سانتی متر) طولش بود و ۲.۵ پوند (یک کیلو و ۱۳۴ گرم) وزنش.

 

آشنایی با سیر تحولات برندهای مختلف موبایل و پیشرفت های آن ها

دومین تلفن همراه در انگلستان توسط پسر صاحب شرکت «راکال وودافون» ساخته شد. این تلفن همراه حدود پنج کیلوگرم وزن داشت.در آن سال‌ها دو شرکت «راکال وودافون» و «بی‌تی سل‌نت» مجوز راه اندازی تلفن همراه را در انگلیس داشتند. تنها ۹ روز پس از ثبت اولین تماس با تلفن همراه وودافون، شرکت بی‌تی‌ سل‌نت هم توانست اولین تماس با تلفن همراه خود را انجام دهد.

در سال ۱۹۸۹، کمپانی موتورولا مدل دیگری از تلفن همراه به نام ۹۸۰۰X یا MicroTAC را طراحی و به بازار عرضه کرد. این موبایل کمی کوچک‌تر از مدل قبلی و صفحه‌ کلیدش پوشیده بود.

سامانه GSM (ارتباطات سیار)، اولین بار توسط کمپانی اربیتال (Orbital) در انگلیس و در سال ۱۹۹۱ راه‌اندازی شد. تا پیش از سال ۱۹۹۲، تلفن همراه تنها برای تجار و بازرگانان مورد استفاده قرار می گرفت؛ اما پس از آن با جذاب شدن این کالا برای مصرف کنندگان عادی، قیمت موبایل کاهش یافت. نوکیا از این فرصت افزایش تقاضا و تولید گوشی‌های مقرون به صرفه در بازار بهره برد و در همین سال مدل نوکیا ۱۰۱۱ را تولید کرد. در ادامه پیشرفت های تلفن همراه امکان جدیدی مانند پیام کوتاه به گوشی ها اضافه شد. و بعد از آن بازی های موبایلی اضافه شدند.

در ادامه رنگ به گوشی تلفن همراه آمد ،البته منظور از رنگ فقط چهار رنگ است. در سال ۱۹۹۷، کمپانی زیمنس مدل S10 را در رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و سفید به بازار عرضه کرد.

طی این دوره کمپانی Hagenuk اولین موبایل بدون آنتن را تولید کرد.در واقع می‌توان گفت، مدگرایی در صنعت موبایل از همین دوره آغاز شد. سونی اریکسون گوشی‌های رنگی خود را در این دوره به بازار عرضه کرد و نوکیا قاب های قابل تعویض برای مدل‌های سری ۵۱۰۰ در نظر گرفت.قابلیت موبایل ها در این دوره: ارسال ایمیل، ویبره، نمایشگرهای رنگی بود که به آن ها اضافه شدند.

خرید تلفن همراه
خرید تلفن همراه

انقلاب دردنیای موبایل چگونه شکل گرفت؟

ایده یک‌پارچه‌سازی گوشی دوربین با موبایل یا وسایل دیگر و مهیا کردن امکاناتی برای اشتراک عکس با دیگران، چندین کمپانی به این فکر افتاده بودند. اما کمپانی شارپ توسط فیلیپ کان اولین موبایل مجهز به دوربین را ساخت. هر چند در آن زمان این موبایل تنها در بازار ژاپن عرضه شد؛ اما تولید آن نشان داد که برخی کاربران تمایل دارند با موبایل‌هایشان عکاسی کنند. در غرب موبایل‌های دوربین‌دار اولین بار در سال ۲۰۰۲ تولید شدند. اولین نمونه آن سونی‌ اریکسون مدل T68i بود.

امکانات موبایل‌ها در این دوره: سرویس وپ، تماس‌های ویدیویی، تقویت‌کننده سیگنال موبایل ، جی‌پی‌اس، دوربین، سامانه انشای هوشمند، زنگ‌های چندصدایی، بلوتوث، پلیر، کارت حافظه و MMS بودند. با راه‌اندازی نسل سوم شبکه تلفن همراه (۳G)، سرعت دانلود به شکل قابل توجهی افزایش یافت و به دو مگابایت بر ثانیه رسید.این سرویس اولین بار در سال  ۲۰۰۳، ارائه شد.کمپانی بلک‌بری، مدل ۸۱۰۰ پرل را در این سال‌ها به بازار عرضه کرد.سونی اریکسون در این دوره دوربین جلو را ضافه کرد که بیشتر برای تماس‌های ویدیویی از آن استفاده می‌شد. در این سال‌ها این قابلیت چندان مورد توجه قرار نگرفت.

 

موبایل‌ها کمی هوشمند شدند

نمایشگرهای لمسی بیشتر از نیم قرن است که همراه بشر هستند و در دستگاه‌های مختلف مانند خودپردازها، سیستم‌های ناوبری و صنایع پزشکی به کار رفته‌اند. اریک آرتور جانسون انگلیسی، کسی بود که صفحه نمایش لمسی به شکل کنونی را اختراع کرد. صفحه او از نوع خازنی بود، قابلیت خواندن تنها یک لمس را داشت و تا سال ۱۹۹۵ برای کنترل ترافیک هوایی به کار می رفت. ضربه زدن بر روی صفحه نمایش جایگزین دکمه‌های معمولی شد. LG در استفاده از این قابلیت‌ها پیشرو بود . چندی بعد در سال ۲۰۰۷، اپل با دانشی برتر و برندی قوی‌تر گوشی‌هایی با صفحه نمایش لمسی خازنی به بازار عرضه کرد.

جالب است بدانید نمایشگرهای لمسی از نظر نوع فناوری به کار رفته در آنها به چند دسته تقسیم می شوند: خازنی، مقاومتی، فروسرخ و پالس صوتی، از مشهورترین آنها هستند. در صنعت تلفن همراه، دو نوع خازنی و مقاومتی بیشتر از سایر فناوری ها کاربرد داشته است. به طور خلاصه می توان گفت که صفحات لمسی خازنی بر اساس عبور جریان ثابت از حسگر کار می کنند. این نمایشگرها با انگشت و یا ابزارهای رسانا قابل لمس هستند و قدرت تفکیک آنها زیاد است. قیمت بالا و آسیب دیدگی در برابر رطوبت و آلودگی، از معایب صفحه لمسی خازنی است .صفحات لمسی مقاومتی از دو لایه فلزی با فاصله کم تشکیل شده اند. این نمایشگرها ارزان تر از نوع خازنی هستند اما قدرت تفکیک آنها محدود و در حد ۷۵ درصد است. قیمت مناسب و قابل لمس بودن توسط بیشتر اجسام، از مزایای نمایشگرهای مقاومتی هستند. اما حجیم بودن فناوری و بازتاب نور، باعث شده تا صفحه لمسی مقاومتی محبوبیت بیشتری داشته باشد.

 

انقلاب نوآوری در گوشی های لمسی رخ داد

آیفون ۲G یا همان نسل اول آیفون، با شعار «اختراع دوباره تلفن همراه» در دستان یکی از تاثیرگذار ترین افراد تاریخ در حوزه فناوری درخشید.قبل از معرفی آیفون، نوکیا در صنعت موبایل پادشاهی می‌کرد و هیچ شرکتی حتی نزدیک به آن نبود. اما نوآوری اپل و غفلت کمپانی فنلاندی، در نهایت نوکیا را از صحنه روزگار محو کرد. آمارها نشان می‌دهند که پس از معرفی نسل اول آیفون، استفاده از اینترنت روی گوشی‌های همراه افزایش چشمگیری داشته است.

اگربخواهیم به  آینده صفحات لمسی در گوشی های هوشمند نگاهی بیاندازیم .درمی یابیم که نمایشگرهای لمسی تا به اینجا راه زیادی را طی کرده و به بلوغ رسیده اند، اما همچنان مواردی برای پیشرفت و بهتر شدن وجود دارد. گوشی های هوشمند قابل انعطاف و خمیده، از جمله مواردی هستند که صفحه نمایش های لمسی در آن نقش زیادی خواهند داشت.

گوشی اپل
خرید گوشی هوشمند

رقابت درصنعت گوشی موبایل هوشمند

امروزه برخی از کمپانی های بزرگ تولیدکننده گوشی همراه در دنیا شامل مایکروسافت، سامسونگ،ال‌جی، موتورولا، سونی، اپل و اچ‌تی‌سی هستند. طبق آخرین آمار جهانی (در تاریخ اول سپتامبر ۲۰۱۵) تعداد مشترکان تلفن همراه ۷٫۲ میلیارد نفر برآورد شده است.

اگربخواهیم مقایسه ای بین شرکت های مختلف تولید موبایل داشته باشیم :ابتدا به اپل می پردازیم

 

اپل

یک شرکت آمریکایی است که طراحی، توسعه و تولید محصولات الکترونیکی، نرم افزار های کامپیوتری و سرویس های آنلاین را بر عهده دارد. تولیدات این شرکت به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شوند. محصولات سخت افزاری شامل: iPhone, iPad, کامپیوتر های شخصی Mac، ساعت های هوشمند، Apple TV, Home Pod, و  محصولات نرم افزاری این شرکت شامل: iOS, iTunes, مرورگر وب Safari, سیستم عامل های macOs.  سهم بازار اپل به مرز ۱ تریلیون دلار نزدیک شده است.

عمده ترین دلایل محبوبیت گوشی های آیفون را می توان در ۱۰ مورد خلاصه کرد:

۱ ) سرعت پردازش بسیار بالا

۲ ) هماهنگی فوق العاده سخت افزار و نرم افزار

۳ ) استفاده ساده تر

۴ ) به روز رسانی های جذاب و محبوب سیستم عامل iOS

۵ ) ارائه نخستین نسخه اپلیکیشن ها در App Store

۶ ) اشغال فضای کمتر توسط برنامه های پیش فرض گوشی

۷ ) هماهنگی کامل با دیگر دستگاه های اپل به ویژه Mac

۸ ) پرداخت موبایلی با Apple Pay

۹ ) امکان به اشتراک گذاری محتواها با اعضای خانواده تحت عنوان Family Sharing

۱۰ ) پشتیبانی کامل

 

سامسونگ

سامسونگ یک شرکت کره ای است و عنوان بزرگترین تولید کننده دستگاه های موبایل، گوشی های هوشمند، تجهیزات الکترونیکی و تراشه ها را به خود اختصاص داده است. محصولات سامسونگ تنوع بسیاری دارند به گونه ای که با هر نیازی می توانید گوشی کاربردی خود را پیدا کنید. این برند در ایران نیز محبوبیت بسیار بالایی دارد. سهم بازار سامسونگ در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ به ۳۷۲ میلیارد دلار رسید.

محبوبیت گوشی های سامسونگ را می توان در ۹ دلیل عمده خلاصه کرد:

۱ ) صفحه نمایش های بزرگتر

۲ ) قابلیت تعویض باتری

۳ ) قابلیت استفاده از حافظه جانبی یا Micro SD ها

۴ ) امکان انتقال محتوا از از انواع کامپیوتر ها به گوشی های سامسونگ

۵ ) ارائه نسخه اندروید همه اپلیکیشن ها

۶ ) استقاده ساده تر

۷ ) امکان به اشتراک گذاری محتوا ها با همه دستگاه ها

۸ ) امکان استفاده از widget ها و شخصی سازی صفحه نمایش

۹ ) موفقیت ها و محبوبیت های متعدد سامسونگ

رقابت اپل وسامسونگ
خرید گوشی اپل

رقابت اپل و سامسونگ

ارزش بازار اپل چندین برابر سامسونگ است اما اگر میزان فروش برای شما اهمیت دارد، این اپل است که رتبه دوم را کسب می کند. سامسونگ فقط یک شرکت سازنده موبایل نیست. علاوه بر موبایل، دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی دیگری را نیز تولید می کند. لوازم الکترونیکی خانه ها مثل تلویزیون، وسایل آَشپزخانه، کولر های گازی و … . تجهیزات الکترونیکی مثل نیمه هادی ها، پنل های LED، دیسک های سخت و … . تولیدات عمده این شرکت شامل موبایل ها و تبلت هاست که همه ما به خوبی با آن آشنا هستیم.

بیشترین میزان درآمد اپل از طریق فروش iPhone ها و Macbook هاست. فروش دستگاه های موبایل نسبت به لپ تاپ ها ۵ برابر است. موبایل های سامسونگ ۶۰% از فروش کل محصولات را به خود اختصاص داده اند. شاید بزرگترین چالش سامسونگ در دست گرفتن سهم بازار اپل باشد. البته اپل در کل فروش کمتری نسبت به سامسونگ دارد. این به معنای کسب ۴۰۰ دلار سود به ازای هر واحد فروش برای سامسونگ است.

 

این دو وابسته یکدیگرند

بسیاری از فروشگاه های سامسونگ، گوشی های اپل را نیز به فروش می رسانند و سود حاصل از این فروش حدود ۸ میلیارد دلار در سال است. اپل نیز بزرگ ترین مشتری سامسونگ به حساب می آید. زمانی که تقاضا در بازار افزایش می یابد، اپل سفارش های خود را افزایش می دهد و توجه ها را به سمت سامسونگ می کشاند و موجب ایجاد نگرانی در رقبای کوچکتر می شود چرا که آن ها سهم بازار را از دست می دهند.

سامسونگ سازنده بسیاری از پردازنده های A4 و A5 بود که در گوشی های اپل استفاده می شدند. البته امروزه اپل از تراشه های A8X در دستگاه های خود استفاده می کند که توسط شرکت دیگری غیر از سامسونگ به تولید می رسند.

در کسب و کار یا در زندگی گاهی رقابت ها اهمیت ندارند. حتی رقبای بزرگی مثل اپل و سامسونگ نیز گاهی به دنبال کسب رضایت یکدیگر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *